Już w szkole podstawowej czy gimnazjum dzieci często zapoznawane są z zagadnieniami dotyczącymi budowania stron. W dzisiejszych czasach aby stworzyć własną stronę WWW nie potrzeba ani posiadania rozległej wiedzy, ani też zbytniego wysiłku. Stworzenie prostej, podstawowej witryny zajmie nam zaledwie kilkanaście minut. Jeśli jednak mamy aspirację stworzenia czegoś więcej, pragniemy, aby nasza strona była bardziej zaawansowana, przyjazna dla wyszukiwarek i łatwa w nawigacji, musimy oprzeć nasze działania na specjalistycznej wiedzy. Z pewnością będzie to także temat czasochłonny.
Jedno jest pewne: powinniśmy zacząć od wykonania takiego projektu strony, aby był on zgodny z zasadami użyteczności. Projektując powinniśmy postawić się w roli użytkownika, pamiętając, że to właśnie on najlepiej wie, co jest najbardziej denerwujące i utrudnia mu przeglądanie witryny. Powinniśmy wyjść na przeciw potrzebom przyszłych użytkównikw.Gdy już powstanie dobry projekt, wówczas możemy przystąpić do pisania strony w języku HTML. Webmasterzy tworząc stronę często popełniają błędy, które uniemożliwiają łatwe i szybkie znalezienie interesujących nas informacji. Błędem może być zbyt rozbudowana nawigacja, brak odpowiedniej struktury strony lub mało intuicyjne przyciski - z tymi problemami może spotkać się internauta. Jest kilka istotnych rzeczy, na które w szczególności powinniśmy zwrócić uwagę przy tworzeniu stron WWW:
jest to jeden z najistotniejszych elementów całego serwisu internetowego. To właśnie od niej zależy, czy użytkownik zechce odwiedzić kolejną podstronę. Stanowi ona wizytówkę, a więc powinna w ciągu kilkunastu sekund utwierdzić użytkownika, że znalazł się we właściwym miejscu lub nie, czy uzyska on interesujące go informacje, czy też powinien szukać innych źródeł. Najczęściej spotykany błąd stanowi umieszczanie na stronie intro, które poprzedza przejście do właściwej jej części. Intro posiada liczne wady: długo się ładuje, zabiera czas użytkownika, denerwuje. Dobrze jest, gdy można je pominąć czy wyłączyć dźwięk mu towarzyszący, gorzej jednak, gdy nie ma takiej możliwości... Minusem stosowania intro jest także fakt, że utrudnia ono lokalizowanie strony przez wyszukiwarki (łatwiej znajdowane są strony zawierające jak najwięcej tekstu). Kolejnym błędem jest wykorzystywanie technologii flash (plików .swf) przy tworzeniu witryn. Powinniśmy wykorzystywać powyższą technologię wyłącznie w sytuacji, gdy zastosowanie jej jest niezbędne, np. prowadzimy agencję fotograficzną, reklamową lub gdy chcemy, aby nasza strona stanowiła element uzupełniający kampanii reklamowej. Zastosowanie pojedynczych elementów flash przy tworzeniu logo czy banera jest także uzasadnione. Faktem przemawiającym na niekorzyść flash jest utrudnienie stronie zdobycia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, chociaż należy przyznać, że wyszukiwarki coraz lepiej radzą sobie z indeksowaniem plikow .swf.
jest to menu znajdujące się na stronie, przyciski i linki prowadzące nas w różne miejsca wewnątrz i poza witryną. Pamiętajmy, aby nie była ona zbyt rozbudowana, gdyż będzie utrudniała poruszanie się po stronie. Warto poszukać prostych rozwiązań. Mamy różne rodzaje menu: poziome, pionowe, kaskadowe, w formie zakładek, z których każdy ma wady i zalety. Zanim dokonamy wyboru odpowiedniego menu, powinniśmy przeanalizować ilość informacji znajdujących się na witrynie. Bardziej wskazane jest stosowanie linków tekstowych, a nie graficznych.Gdy zastosujemy kaskadowe arkusze stylów (CSS), linki tekstowe będą atrakcyjne wizualnie i co najistotniejsze, bardziej przyjazne dla wyszukiwarek.
istnieje kilka podstawowych
zasad, które szanujący się twórca strony powinien znać i stosować je w praktyce:- ścieżka nawigacyjna, tak zwane okruszki - ich celem jest informowanie użytkownika o tym, gdzie się znajduje w danej chwili,
- aktualna pozycja w menu, powinna zostać dodatkowo wyróżniona ( w tym samym celu, co ścieżka nawigacyjna),
- chmura tagów (ang. tag cloud)- rozwiązanie to jest rozpowszechnione na blogach i serwisach społecznościowych, zapewniające stronie lepszą nawigację. Jeśli klikamy na wybrany tag, otrzymamy informację zwrotną w postaci powiązanych elementów oznaczonych tym samym słowem kluczowym,
- logo zamieszczone w lewym górnym rogu, po którego kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony na stronę główną witryny,
- wyszukiwarka zamieszczona w górnej, prawej części strony; co prawda korzystają z niej bardziej doświadczeni użytkownicy, jednak dobrze jest nie pominąć jej w projekcie, gdyż jest ona pomocna w odnajdowaniu wartościowych informacji na stronie,
- koszyk jeśli jestesmy właścicielami sklepu internetowego, nie możemy zapomnieć, iż koszyk jest podstawowym elementem sklepu. Stosujmy proste nazwy, unikajmy udziwnionych typu: plecak, torba, i tym podobne,
- linki, a konkretnie ich podkreślanie i zmiana ich koloru po kliknięciu - standardem jest, że link ma kolor niebieski, po kliknięciu zaś - fioletowy. Kolory linków można dostosować do kolorystyki strony, co jest coraz częściej praktykowane. Najważniejsze jest, aby użytkownik nie miał problemu z odróżnianiem linku od zwykłego tekstu.
- teksty na stronie – najlepiej, gdy są krótkie. Warto podzielić je na akapity, jednak nie dłuższe, niż kilka linijek. Tekst powinien rozpoczynać się uogólnionymi informacjami, natomiast kończyć najbardziej szczegółowymi. Warto tworzyć nagłówki, dzięki którym łatwiej jest wydedukować, czego dotyczy dany fragment tekstu. Warto jest stosować pogrubienie i wypunktowanie, zbędnym zabiegiem jest justowanie.