wtorek, 14 czerwca 2011

Biznes w internecie.





Polacy spędzają coraz więcej czasu w internecie. Według danych Megapanel PBI/Gemius średnio są to 54 godziny 56 minut miesięcznie, statystyki mają tendencję rosnącą. Internauci powyżej 15 roku życia stanowią ok.14 milionów, natomiast liczba użytkowników powyżej 7 roku życia wynosi ok. 15,8 milionów. Coraz bardziej rozszerza się rozpiętość wiekowa społeczności internetowej. Internet otwiera nowe horyzonty, daje szereg możliwości zarówno rozwoju intelektualnego, komunikowania się, jak też wiele innych. Nic więc dziwnego w fakcie, że może stanowić doskonałe miejsce na prowadzenie własnego biznesu.
E biznes (ang. electronic business - termin wprowadzony w 1955 roku przez firmę IBM) jest modelem prowadzenia biznesu opierającym się na szeroko pojętych rozwiązaniach teleinformatycznych, zwłaszcza zaś na aplikacjach internetowych. Istotą ebiznesu jest zastąpienie produktów materialnych (wszędzie tam, gdzie istnieje taka możliwość) i usług świadczonych bezpośrednio przez usługodawcę produktami cyfrowymi przesyłanymi przez sieć telekomunikacyjną i usługami cyfrowymi świadczonymi zdalnie przez sieć; wprowadzanie do zarządzania innowacyjnych produktów i usług cyfrowych nie posiadających swoich bezpośrednich ani materialnych odpowiedników. Z terminem e biznes wiąże się pojęcie e-commerce (handel elektroniczny).
Skoro internet stanowi źródło tak wielu możliwości, niestosownym byłoby z tego nie skorzystać. Warto działać szybko, zwłaszcza, że sieć jest bardzo dynamiczna, a ponadto oferuje narzędzia pozwalające na dokonanie zmian nawet w małej firmie. Wystarczy kliknąć, aby odnieść sukces, aby nasza firma zdobyła renomę, zamiast tkwić w szarych, zakurzonych realiach i zostać skazaną na finansową ruinę. Faktem jest, że jeśli ktoś jest kreatywny, uczciwy i konsekwentnie dąży do wyznaczonych sobie celów, to tak czy inaczej osiągnie sukces, bez wątpienia jednak sieć może stanowić bardzo pomocny element w tych dążeniach.
Obecność w internecie pozwala przedsiębiorcom (zwłaszcza tym najbardziej kreatywnym, tworzącym innowacyjne rozwiązania, którzy potrafią skutecznie gospodarować niszami rynkowymi) na korzystanie z licznych okazji rynkowych. Dodatkowo wśród zalet, jakie niesie e biznes możemy wymienić:
  • wirtualność- nie musimy posiadać fizycznego miejsca sprzedaży, a towarem mogą być wirtualne produkty i usługi-muzyka, oprogramowanie, gry na telefon komórkowy, itp.
  • szybkość i oszczędność czasu w tradycyjnym biznesie potrzeba więcej czasu na proces dotarcia do klienta, poznania i dostosowania się do potrzeb klienta. Internet pozwala na skrócenie czasu trwania powyższych procesów.
  • łatwość komunikatu koszt kontaktu jest niski, istnieje możliwość znalezienia nowych partnerów biznesowych, a także szybszego kontaktu z klientami.
  • niski koszt zredukowanie kosztów do minimum umożliwia małym firmom wejście na rynek.
  • automatyzacja w wykonywaniu niektórych zadań przedsiębiorcę zastępują odpowiednie mechanizmy informatyczne, natomiast przy istniejącej możliwości sprzedawania produktów czy usług milionom klientów zbędna jest gigantycznych rozmiarów baza logistyczna.
  • zasięg-brak barier geograficznych (cały świat to nasi potencjalni klienci).
  • elastyczność-znacznie łatwiej jest przedsiębiorcy przebranżowić się lub też rozszerzyć zakres

 

Korzystanie z internetu w firmie - strategie.


Jeśli już posiadamy własną firmę, możemy znacznie łatwiej prowadzić nasz biznes wykorzystując do pomocy internet. Jednak przed zaistnieniem w sieci musimy mieć jasno sprecyzowane cele. Przede wszystkim musimy być świadomi, co chcemy osiągnąć dzięki rozpoczęciu działalności w internecie. Kolejną istotną rzeczą jest skonkretyzowanie własnych celów. Ilu przedsiębiorców, tyle może być pomysłów na temat wykorzystania sieci do prowadzenia własnego biznesu. Spośród wielu koncepcji można wyłonić cztery najbardziej popularne:
  • sprzedaż bezpośrednia sieć i odpowiednie instrumenty promocji daje możliwość rozpoczęcia bezpośredniej sprzedaży własnych produktów. Powszechnie spotykane jest kojarzenie ebiznesu ze sklepami internetowymi. Jednak nie są to pojęcia tożsame.
  • pozyskiwanie klientów polega najczęściej na zachęceniu potencjalnego klienta do wypełnienia formularza kontaktowego, formularza zapytania ofertowego, czy też po prostu na wykręceniu numeru telefonu podanego na stronie www. Mechanizm jest podobny w zarówno w przypadku dużych korporacji budowlanych, lokalnych zakładów remontowych , stomatologów - w pierwszej kolejności strona www. ma zachęcić potencjalnego klienta do skorzystania z usługi czy produktu, strona www musi także stworzyć warunki bezpośredniego kontaktu z usługodawcą czy przedsiębiorcą.
  • budowanie świadomości marki polega na budowaniu pozytywnych skojarzeń z marką. Dla większości firm, zwłaszcza dla największych korporacji ogromne znaczenie ma stworzenie takiego logo, aby wywoływało u konsumentów pozytywne skojarzenia, odczucia i myślenie na temat marki. Wciąż powstają nowe serwisy internetowe trudniące się budowaniem pozytywnych skojarzeń z marką. Czynią to poprzez zabawę, zainteresowanie treścią lub edukację.
  • ograniczanie kosztów prowadzenia działalności poprzez odpowiednie wykorzystanie internetu, np. stworzenie dokładnej wyszukiwarki (np. firmy Rader.com.pl) pozwalającej na dokonanie samodzielnego wyboru odpowiednio dobranego produktu. Pracownicy nie tracą czasu na udzielanie odpowiedzi dziesiątkom osób na pytania dotyczące oferowanego asortymentu. Dzięki wspomnianej wyszukiwarce dział obsługi klienta jest znacznie odciążony. Oszczędność niesie także zamieszczanie do pobrania w wersji elektronicznej różnego rodzaju schematów, dokumentów, wniosków. Serwis internetowy umożliwia zarobkowanie przez emisję reklam. Jeśli użytkowników serwisu jest wielu, wówczas jego właścicielowi warto pomyśleć o zamieszczeniu na nim reklam. Najszybciej można to uczynić (wyemitować reklamę) dzięki uczestnictwu w programie Google Ad Sense. Za każdy klik w reklamę umieszczoną w naszym serwisie otrzymujemy prowizję. Z reklamy można uzyskać tym większe zarobki, im więcej serwisów posiadamy (najkorzystniej jest posiadać serwisy z co najmniej dziesiątkami tysięcy odwiedzin internautów miesięcznie).


Zmiana sposobu prowadzenia biznesu zdecydowanie jest możliwa dzięki internetowi. Mali przedsiębiorcy mogą powoli ale sukcesywnie zmieniać sposób prowadzenia własnego biznesu : zaczynając od tradycyjnej wysyłki katalogowej gdzie katalog produktów (znajdujących się w magazynach) jest umieszczony na stronie www, mogą doprowadzić do takiego rozwoju modelu biznesowego, że mogą rozpocząć udostępnianie technologii e-commerce współpracującym podmiotom. Dzięki temu magazyny stają się zbędne przy jednoczesnym znaczącym rozszerzeniu asortymentu.Później pozostaje już tylko intensywna promocja sprzedaży produktów wirtualnych. Doskonałym przykładem ewoluowania własnego wypracowanego modelu biznesowego może być np. sklep internetowy Amazon.com, który z tradycyjnego sklepu oferującego klientom sprzedaż produktów z własnych zasobów magazynowych stał się sprzedawcą produktów realnie nie istniejących. Przez internet można skutecznie komunikować się ze swoimi klientami, np. lekarz przypomina o wizytach, oferuje kupno produktów zdrowotnych i usług firm zaprzyjaźnionych, automatyzuje proces rejestracji na wizyty, itp. 

Analizując temat ebiznesu widzimy, jak wielkie korzyści niesie za sobą internet. Jest on nie tylko źródłem wiedzy i rozrywki, może stanowić także doskonały środek wsparcia dla naszego biznesu. Zdecydowanie warto korzystać z jego zasobów.